Tovább a tartalomhoz

2020. november 6-án folytatódott a Tercett-Trió-sorozat, melyben az Opera Énekkara az előző adás francia műsora után most angol esttel készült, a Zenekar pedig a tőlük megszokott színes kamarazenei kavalkáddal örvendeztette meg a közvetítés nézőit. S bár a táncművészek színpadi elfoglaltságuk miatt nem vettek részt a műsorban, a balettrajongók A hattyúk tava néhány részletét is hallhatták 20:00 órától a Facebookon és az Origón.

Az Opera Kórus a 20. század első felének két legismertebb és legnagyobb hatású angol zeneszerzőjének műveit tűzte műsorára. Ralph Vaughan Williams (1872–1958) szinte minden műfajban alkotott a daloktól kezdve szimfóniákon át egészen a balettzenéig, de egyházi zenéje is jelentős. Ez utóbbira szép példa a 100. zsoltár című darab, melyet Hamar Éva, Ostyányiné Heresznyei Eszter, Mann György és Pekárdy Tamás énekkari művészek adtak elő. Noha Edward Elgart (1857–1934) tipikus angol zenszerzőnek tartják, rengeteg ihletet merített Európa egyéb nemzeteinek zenéjéből, a Tercett-Trió esten két ilyen műve csendült fel. A Spanyol szerenád (Op. 23) címéhez híven igazi mediterrán hangulatot teremtett Tempfli Mária, Avedikian Viktória, Vincze János és Farkas Gábor előadásában, míg egy bajoroszági utazás emlékére komponált sorozata (Scenes from the Bavarian Highlands) egészen másfajta táncokat idézett. A ciklus Hamis szerelem és A tánc című duettjei Tempfli Mária és Avedikian Viktória tolmácsolásában, Altató című tétele az est első két műsorszámban fellépő valamennyi művész közreműködésével szólalt meg. Zenei vezető: Csiki Gábor, zongorán közreműködött: Andrássy-Neuenstein Krisztina.

Az Opera Zenekar egy korábbi adásban már játszott balettzenét A ditótörőből, nézőink most Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840–1893) egy másik jelentős művéből, A hattyúk tavából hallhattak részleteket. A Pas de deux, A kis hattyúk tánca és a Spanyol tánc Rácz János (fuvola), Rácz Ottó (oboa), Várnai Beáta (klarinét), Polonkai Judit (fagott), Horváth Bence (trombita), Nagy Csaba (trombita), Tóth Gábor (kürt), Gáspár Tamás (kürt), Szabó Sándor (harsona), Fülöp Lajos (harsona) és Vámosi Zoltán (ütőhangszerek) játékában volt hallható. A Francia Múzsa Szezonjának zeneszerzői közül ketten is szerepeltek a műsorban. Erik Satie (1866–1925) Trois Gymnopédies című művét Novák András átiratában Baráth Nóra és Simon Beáta szólaltatták meg angolkürtön és hárfán. Francis Poulenc (1899–1963) Szonáta két klarinétra című kompozíciójának különlegessége, hogy második tételének témája a zenszerző legjelentősebb művében, az intézmény repertoárján is megtalálható A kármelitákban is felcsendül. A szonátát Kiss Sándor és Csongár Péter klarinétművészek előadásában élvezhették a közvetítés nézői. A péntek esti zenei utazást Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) D-dúr fuvolanégyesének (KV 285) első tétele tette teljessé, amelyet Menyhárt Zsuzsanna (fuvola), Marosné Molnár Zsófia (hegedű), Winkler Zsófia (brácsa) és Gál Béla (cselló) adtak elő.

A közvetítés visszanézhető ITT.

Fotó: Kummer János