A MaszkaBál-sorozat 2020. október 4-i közvetítésében a 2018/19-es évad Kamaraénekesével, Szegedi Csabával találkozhattak a virtuális térben az operarajongók.
Szegedi Csaba több mint egy évtizede az Opera egyik legtöbbet foglalkoztatott lírai baritonja. Már ösztöndíjasként olyan főszerepeket alakíthatott, mint A sevillai borbély Figarója, melyet hamarosan hasonló jelentős címszerepek (Anyegin, Don Giovanni, Háry János) követtek. 2014 óta rendszeres fellépő nemzetközi színpadokon is. A MaszkaBál műsorában főként olasz repertoárjából válogatott Donizettitől Leoncavallóig, de egy szám erejéig kitekintett az orosz operairodalom felé is. Egyik vendége a szintén Kamaraénekes Szvétek László, a meglepetésvendég pedig ezúttal egy különleges jubileumot ünneplő művész, Kováts Kolos volt, akit a műsorban köszöntöttünk is a jeles alkalomból. A Facebookon és az Origón is közvetített est rendezője Gábor Sylvie, műsorvezetője Ókovács Szilveszter volt, zongorán közreműködött Doman Katalin.
„Kívánok mindenkinek hitet, kitartást és józanságot” – villáminterjú Szegedi Csabával
Az elmúlt évtized legfoglalkoztatottabb fiatal operaházi baritonja a MaszkaBál mai fellépője. Műsorába többek közt Rossini, Giordano, Donizetti és Verdi műveiből énekel, az előadás előtt adott rövid interjújában pedig arról is vall, milyen szakmai és baráti kapcsolat fűzi az est egyik vendégéhez, Szvétek Lászlóhoz.
Milyen szempontok szerint válogatta a műsorát?
Nagyon nagy megtiszteltetésnek érzem ezt a felkérést, és hogy lehetőséget kaptam, hogy tetszés szerint állíthattam össze az áriaest programját. Ilyenkor természetesen az ember a számára legkedvesebb darabokhoz nyúl, így ott van Figaro belépője abból A sevillai borbélyból, amely szerepben a Magyar Állami Operaházban tizenegy évvel ezelőtt debütáltam, ezt az áriát azóta is nagyon sokszor éneklem, szólóestjeimen vagy a Perkupai Operafesztiválon mindig ezzel kezdek. Mindegyik műhöz van személyes kötődésem, ha más nem, mert egész egyszerűen imádom őket, mert nagyon színesek, sok mindent meg lehet bennük mutatni. Gérard áriája például az Andrea Chénier-ben rengeteg érzelemmel van tele, ugyan ez igaz Renatótól az „Eri tu che macchiavi quell’anima” c. áriára is Az álarcosbálban, míg Jeleckij áriája A pikk dámából egy kis nyelvi színt visz az előadásba, mutatja azt is, hogy az orosz nyelv is nagyon jól énekelhető, ráadásul mesterem, Miller Lajos nagy szerepe volt, az ő hatására is kezdtem el foglalkozni vele, és énekeltem már itthon és külföldön is. Szeretem az olyan áriákat, amik nem csak hangilag jelentenek kihívást, de meg tudom mutatni a színészi kellékeimnek bővebb tárházát is, és bízom benne, hogy szép estének nézhetünk elébe a kedves közönséggel együtt.
Kamaraénekes vendége Szvétek László, akivel a Don Pasqualéből énekelnek duettet, és László is ebből énekel áriát. Hogyan választott partnert és miért esett a választásuk erre a darabra?
Laci nekem az egyik legkedvesebb kollégám, aki mellett mindig feltöltő élmény a színpadon állni. Sólyom-Nagy Sándor személyében egy mesterünk is volt, és a pályám legelején nagy álmom volt, hogy milyen jó lenne egyszer a tanár úrral együtt énekelni színpadon ebben az operában, hogy ő lenne Don Pasquale, én pedig Malatesta. Sajnos ez nem adatott meg, viszont mivel László is az ő növendéke, úgy gondoltam, hogy tanár úrral töltött évekre boldogan visszagondolva, esetleg a nagysága előtt tisztelegve csodálatos lenne ezt a duettet megmutatni. Laci, akit a Perkupai Operafesztiválra is tervezek díszvendégként meghívni, nem csak hangilag, de színészileg is fantasztikus, ez a szám pedig sokaknak nagy kedvence, úgyhogy bízom benne, hogy ez méltó lezárása lesz az estnek.
Azon szerencsés művészek közé tartozik, akiknek az ősz folyamán több fellépése is volt, szerepelt a Ments meg, Uram!-premieren és a KoronaGálán, ezen a héten a Manon Lescaut-keresztmetszetben is a kamerák elé lépett, a közelmúltban pedig harmadik gyermeke is megszületett. Hogy élte meg a járvánnyal járó viszontagságokat?
A márciusi lezárást nagyon nehezen éltem meg. Tavasszal, mint egy köldökzsinórtól vágott el minket a járvány a munkától, és rendkívül félelmetes volt ilyen körülmények közt a babavárás is, úgyhogy sok megpróbáltatással járt a tavaszi időszak. Ekkor leginkább otthon voltam, és a feleségemnek segítettem, illetve neveltük a két kisfiunkat.
Hál' Istennek ezen túl vagyunk, és a legfontosabb, hogy épen, egészségesen megérkezett Mátyás is. A mostani leállás is elviselhetőbb, köszönhetően az Opera vezetése által indított online közvetítéseknek és a Mentőöv Programnak, amik mind könnyítenek a terheinken. Bízom benne, hogy az István, a király-premier is megvalósulhat, játszhatunk decemberben a Bohéméletben is, és ha tavaszra véget ér ez a rémálom, eljöhet a legcsodálatosabb Verdi-szerepek egyike, és debütálhatok a Don Carlosban mint Posa márki. Kívánok mindenkinek hitet, kitartást és józanságot, és hogy közösen átvészeljük ezeket a megpróbáltatásokat is.
Leoncavallo: Bajazzók – Prológ
Rossini: A sevillai borbély – Figaro belépője
Giordano: Andrea Chénier – Gérard áriája a III. felvonásból
Donizetti: Don Pasquale – Don Pasquale áriája az I. felvonásból – közreműködik: Szvétek László
Verdi: Don Carlos – Fülöp király áriája – előadja: Kováts Kolos
Csajkovszkij: A pikk dáma – Jeleckij áriája a II. felvonásból
Verdi: Az álarcosbál – Renato áriája a III. felvonásból
Donizetti: Don Pasquale – Don Pasquale és Malatesta duettje – közreműködik: Szvétek László
A közvetítés visszanézhető ITT.
Fotó: Kummer János