Ősbemutatókkal, magyarországi premierekkel, ismeretterjesztő előadásokkal és egyéb különleges eseményekkel foglalja össze csaknem két hétbe tematikus évadát a Magyar Állami Operaház. A RingFeszten 2018. május 10-től közel két héten át a mesterre ható, illetve zeneileg belőle táplálkozó komponisták művei szólalnak meg – színpadra állítva, koncertszerűen vagy épp a filmvásznon.
A Fesztivál részeként megvalósuló premierek közül a május 11-i ÖRÖMÜNNEP című előadás a Wagnerre is ható Johann Sebastian Bach világi kantátáit ágyazza színpadi rendezésbe. A produkció a szerzemények korabeli előadási szokásait megjelenítő történet keretében, montázsszerűen mutatja be a mester öt kevésbé ismert alkotását, az ősbemutató középpontjában a Herkules-kantátaként ismert tanmese áll.
A Magyar Állami Operaháznak nem csupán a múltban megírt művek bemutatása, ápolása a célja, serkenteni és támogatni kívánja új alkotások létrejöttét is. Így született meg a Siegfried-idill, avagy Egy barátság vége című színmű is, amelyre az Opera Szálinger Balázs József Attila-díjas költőt és drámaírót kérte fel. A címben megjelenő és a darabban is fontos szerepet játszó szimfonikus Wagner-mű, a Siegfried-idill szerepeltetése ellenére a produkció prózai előadás, ami szintén az Ódry Színpadon debütál május 13-án. A Wagner és Nietzsche kapcsolatáról, valamint a filozófus Wagner lánya iránt érzett, de titkolt szereméről szóló alkotás koncepciója Ókovács Szilveszter, rendezői kivitelezése Kálloy-Molnár Péter nevéhez fűződik.
A népszerű késő esti előadásokat folytatva idén GermanLateNight cím alatt mutatja be az Opera ugyancsak május 13-án Paul Hindemith, a Wagner utáni német zeneszerzés egyik legnagyobb alakjának négy egyfelvonásos művét a Kiscelli Múzeumban. E négy opera kiválóan érzékelteti szerzőjük sokszínűségét, változó és változatos stílusát, kifogyhatatlan kreativitását.
A német zeneirodalom két nagyhatású szerzője, a maga korában is elismert Albert Lortzing és az utókor számára már nélkülözhetetlen Franz Schubert egyfelvonásosai is színre kerülnek május 17-én az Ódry Színpadon. Schubert A négy évig tartó őrség című operája, mely – bár igen korai mű – csak a szerző halála után 68 évvel debütált a színpadon, és újabb 122 év múltán szólal meg először Magyarországon. A szökevény francia katona büntetéstől és szerelemtől való menekülése után szintén párkapcsolati húzd meg, ereszd meg következik: Lortzing Az operapróba című alkotása.
A fesztivál nyitónapján, május 10-én a Wagner, a dalnok című eseten Megyesi Schwartz Lúcia, Fodor Beatrix, Keszei Bori és Bátki Fazekas Zoltán, a zongorista Zsoldos Bálint közreműködésével enged betekintést a német komponista kevésbé ismert, dalszerzői munkásságba az Erkel Színház Bernáth Büféjében, míg 14-én a Wagner-rajongó osztrák zeneszerző, Hugo Wolf A kormányzó című 1896-ban bemutatott operájának koncertszerű előadása hallható az Erkel Színház nagyszínpadán. A Magyarországon először hallható alkotásban, amely Andalúziában játszódik és a házasságtörő címszereplő megleckéztetését meséli el sötét humorral fűszerezve A fesztivált május 21-én a 102 éve elhunyt karmester, Richter János emlékére rendezett, A szakrális Wagner című hangverseny zárja ugyancsak az Erkel Színházban. A Stabat Mater, a Tannhäuser és a Parsifal részleteit Lother Zagrosek vezetényletével adja elő az Opera Zenekar és Énekkar, valamint dalszínház szólistái. A RingFeszt egésze alatt kreatív zenehallgatások keretein belül délutánonként az Erkel Színház Bernáth Büféjében zenetörténészek mesélnek (hang- vagy videófelvétel segítségével) a repertoárba idén be nem fért művekről, Beethoventől és Glucktól kezdve Weberen, Offenbachon, Marschneren, D’Alberten és Spontinin át Straussig, Busoniig és természetesen Wagnerig.