Az Opera 2018-ban a Saaremaai Operafesztivál vendége lesz

2017. július 17-én, az észtországi Saaremaa szigetén Jüri Leiten, a Saaremaa Opera Festival ügyvezetője, Wu Ji, a Sanghaji Opera igazgatója és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója aláírta a három intézmény együttműködéséről szóló szerződést. Ennek értelmében a 2018-as Saaremaa Opera Festival két kizárólagos partnere a kínai és a magyar operaház lesz.

Az esemény kapcsán Ókovács Szilveszter üzent a hazai operarajongóknak:

„Eddig a hír. Örömmel tudatom a magyar operarajongókkal, hogy budapesti társulatunk három teljes produkciót visz a Balti-tengeri szigetre, ahol varázsos, talán még a finnországi Savonlinnaáén is túlmutató szépséggel és szervezettséggel találkoztunk. Egy vikingek építette középkori vár, rengeteg zöld, tengervíz és édesvíz, kristálytiszta levegő – és a várfal mellé építve egy óriási sátor. Konkrétan képzeljék el a Margitsziget szabadtéri színpadát, mert az van a sátor alatt. 2000 kényelmes szék, vörös szőnyeg, hatalmas zenekari árok, széles színpad, nagy belmagasság, minimális térmikrofonozás. Holnap egy német operatársulat a Lohengrint játssza, hatkor ráérnek kezdeni, mert még Szent Iván után három héttel is hosszúak az éjszakák, tegnap még fél 12-kor sem volt egészen sötét.

Amit pedig mi hozunk jövőre, azt másfél éve zajló egyeztetés után tudtuk bejelenteni. Egyfelől az észt partner kérte A cigánybárót, amelynek kedveltségét és magyaros zamatát jelölték meg okként (mikor felmerült, még meg sem volt a premier, csak terveket tudtunk mutatni, meg persze, egy sereg egyéb produkciót), és utazik a szintén tavaly kihozott Traviata-produkció és egy régi kedvenc, a Figaro házassága, amelybe pedig annak ellenére szerettek bele, hogy valóban nem mai csirke, elmúlt húszéves, de  örökifjú.

Ma még bejárjuk a backstage-et, belenézünk a németek Lohengrin-próbájába, vizslatjuk a szálláslehetőségeket. Az egész kisváros német zászlókban: jövőre magyar lobogó lesz a helyükön. 220 magyar művész ės munkatárs kel majd útra jövő ilyenkor, és egy egész hetet tölt itt, minden költségünk fedezik – a három előadás után még egy magyar-olasz operagálát is játszunk itt, balettbetétekkel.

És ami a legfontosabb: nem mi kerestük meg Saaremaát, ők jöttek hozzánk… Beérni látszik hát a mi Operánk összes elmúlt évekbeli erőfeszítése, és a következő másfél évben, az Ybl-palota felújítása alatt több mint 100 estét játszhatunk „idegenben”, növelve intézményünk reputációját, a magyar kultúra hírnevét. Négy este immár egész biztosan északon, a csodás Saaremaa szigetén telik.”